Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Klasik nebo úchyl?

Kdyby si učitelka stoupla před třídu základní školy a místo fráze: "dnes si povíme něco o velikánech světového klasicismu své doby", by přednesla: "dnes si povíme něco o úchylácích, depresantech a bezďácích, řekla by to přesněji.

           Když jsem chodila na základku, literatura mě absolutně nebavila. Nechápala jsem, proč lidi píšou výchovné, oslavné básně. Měla jsem dokonce pocit, že to maj nařízeném od nějakýho šéfa světa. První zájem ve mne vzbudila až učitelka na střední, kdy se nám pokoušela vysvětlit díla prokletých básníků, kde hnůj je nutný pro růst krásné růže.

          Používala obvyklou větu, co tím chtěl básník říci. Když nám přečetla báseň, kde poeta stojí na břehu a rozhoduje se do ní skočit z důvodu sebevraždy, nikdo neuměl na otázku odpovědět. Nakonec do řeky neskočil, protože při pohledu na odrážející se světla lamp ve Vltavě mu přišel život romantický a vyměknul. Až dnes ho chápu, když se procházím noční Prahou podél Vltavy. Možná nás tam měla učitelka v noci vzít, abychom tu báseň pochopili.

          Mozart složil velmi pěknou hudbu, jeden jeho životopis ho vykresluje jako úsměvného rošťáka. Na doporučení kamarádky, jsem četla jiný životopis. Nevím, proč to nebyla povinná četba. Ochlasta, nevěrník, všechny peníze propil, sousedka ho uklízela nametenýho ze schodů. Až když jsem pochopila z jakých vnitřních temných zdrojů své dílo stvořil, začala jsem jeho hudbě rozumět víc.

          A byl nevěrník 1.stupně. Dneska by v bulváru nepochodil. Reklamu na mlíčka by dělat nemohl. Vzpomeňme na jiného nedávného nevěrníka, co opustil manželku "den" před porodem. Možná se o něm bude přespříští generace,  v dalším století, učit jako o významném velikánovi post moderny minulého století.

          Nebo třeba Boženka, nevěrnice píšící o soudržnosti rodiny. Její dílo je také zajímavě překládáno. Babička byla velmi ekonomická, ale když jsem se nad jejím dílem opravdu zamyslela, byla spíše hamižná. Jestli-že skákala přes plot, tak musela jedině k sousedovi, a tady už jde o krádež. Pokud tam soused nebydlel, ale bylo tam pole, mohla klidně plot obejít a jít brankou. Radit malým dětem tak nebezpečné věci, no nevím. Anebo byla už tenkrát zakladatelkou parkouru.

          Netřeba zmiňovat o sexualitě Máchy, ale když jsem si o něm přečetla, že umřel někde v marasmu ve škarpě, tak nevím, jestli si někdo cestování, či procházky nespletl s bezdomovectvím a s tuláctvím a příživnictvím.

          Nejvíc mě překvapil depresant Hemingway, když jsem četla knihu Stařec a moře. Ze školy jsem si pamatovala, že to je významné dílo o lidské síle. S napětím jsem jí četla a čekala, až narazím na TU větu, která mi změní život. Už jsem byla skoro u konce a nic. Pořádná vypointovaná zápletka taky nikde. Prostě jen nějakej starej rybář, co to dělá furt, jede na moře a tam chytí rybu. Tečka. To je všechno. Daleko zajímavější bylo, když jsem se dozvěděla, že člověk píšící o síle života, o překonávání těžkostí, spáchá sebevraždu.

          Nedávno běžel v kinech neučesanej životopis současného kontroverzního umělce. Po shlédnutí jsem četla názory diváků. Všechny do jednoho byly daleko prasárnější a odpudivější než život a názory umělce, kterého zrovna za toto hanily. Děcka by toto téma bavilo. A většinou by to bylo o nich samotných.

          Tak já nevím. Ale myslím si, že by se mělo učit na škole, odkud umění pochází. Z hloubi temné duše.

Autor: Tamara Roubíčková | pátek 18.3.2016 8:00 | karma článku: 14,42 | přečteno: 658x
  • Další články autora

Tamara Roubíčková

Proč se o duševním zdraví nesmí mluvit?

Osobně mě střelec nezajímá. Zajímá mě duševní zdraví lidí, kteří dokáží zastřelit tátu s dítětem a za necelý týden zastřelit dalšího tátu. Tentokrát svého a pak sebe. Touto kauzou se táhne jako červená niť vztah otec - dítě.

16.1.2024 v 10:43 | Karma: 18,94 | Přečteno: 487x | Diskuse| Společnost

Tamara Roubíčková

Parkování podle barvy

Asi nejsme normální, ale u nás na parkovišti parkujeme auta podle barev. Nejsme domluveni jde, nám to samo. Nikdo nemá stálé místo. A nejsme jediní. Zde jsou důkazy. Občas nám to někdo trošku zkazí...

1.9.2023 v 9:39 | Karma: 21,04 | Přečteno: 656x | Diskuse| Fotoblogy

Tamara Roubíčková

Proč jdu stále stejnou cestou a baví mě to?

Jeden čas jsem pravidelně jednou týdně chodila na procházky vždy stejnou cestou z Ládví okolo Vltavy a zpět. Mnoho lidí se mě podivně ptalo, proč stále chodím tu samou trasu. Vždy jsem něco zamumlala.

28.8.2023 v 9:26 | Karma: 11,47 | Přečteno: 212x | Diskuse| Fotoblogy

Tamara Roubíčková

Rozděl a panuj

Každá ideologie, potažmo válka, má ve své minulosti nějaké rozdělení společnosti. Sever proti Jihu, bílí proti černým, Židé proti Árijcům, apod. A je úplně jedno z jakého důvodu. Ale vždycky to byla povznášející teorie: Lepší lidé

19.11.2021 v 9:47 | Karma: 23,45 | Přečteno: 418x | Diskuse| Společnost

Tamara Roubíčková

O odcházení

Vzpomínám si, jak jsme jako malí děti blbli s tátou, prali se, házeli po sobě polštáře. Bitva gradovala, když otec najednou zařval: "A dost!" Absolutně jsme nechápali. Proč? Odpověď byla jasná. V nejlepším se má přestat.

10.11.2021 v 9:33 | Karma: 16,43 | Přečteno: 594x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Podvodník prodával falešné vstupenky na koncerty i sport, naletělo mu 500 lidí

26. dubna 2024  12:50

Falešné vstupenky na kulturní a sportovní akce nabízel na internetu muž z Uherskohradišťska, který...

V kontejneru vzplála stará elektrobaterie, patrně kvůli technické závadě

26. dubna 2024  12:45

Zřejmě závada na staré elektrobaterii způsobila páteční požár kontejneru na skladování...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno 

Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 35
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1320x
Ta, která se ptá, proč věci jsou tak jak jsou.

Seznam rubrik