Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zdravismus

Jednou bych chtěla udělat výzkum, co se odehrává v hlavě lidí, když jim kdokoliv řekne kouzelnou větu: "Je to pro Vaše zdraví". Lidé se začnou chovat jako před namířenou pistolí. Poslouchají úplně bez vlastního názoru. 

               Ten kdokoliv může být doktor, neznámý člověk, kamarád, kolemjdoucí. Přece by nelhal.

               Tak jako neexistuje univerzální cesta životem, každý má tu svou, tak neexistuje univerzální cesta do žaludku, i tam má každý tu svou. To, že mi v těchto dnech chybí zrovna železo, nemůže vědět ani vědec z Ameriky, ani výživový poradce, musím to vědět jen já. Věděli jsme to už jako děti, když jsme jedli omítku. Chyběl nám vápník. Nikdo nám to neřekl. Prostě jsme to cítili.

               Tuhle schopnost jsme ztratili, když jsme vyrostli. Začali jsme přemýšlet jenom jednou polovinou hlavy. V pravé emociální hemisféře pobýváme, dokud jsme mladí, tam bydlí malý princ, instinkt, chuť, emoce a rebélie.

               Přemýšlela jsem, proč si děti pamatují sprostá slova. Zřejmě je to tím, že je říkáme s určitým emociálním nábojem. A ten je pro děti zajímavý. Co je to za slovo nevědí, ale reagují na určitou náladu.

               V levé hemisféře bydlí Pythagoras s logikou, s čísly, s tabulkami a tam se zabydlíme, když zestárneme. Začneme krásu vyjadřovat čísly (90-60-90), lásku (sex 2x do týdne), hodnotu člověka (za rok vydělal 300 miliard). Když místo slov sportuji, řeknu: uplavu 2x týdně 2x3 km, tak to je jiná představa.

               K Pythagorasovi patří trojúhelník. Potvrdilo se mi to na nedávné přednášce dlouholetého patologa, který už něco odpitval a viděl a podělil se s námi o postřeh, že v těle jsou pravé orgány v podélném průřezu více do tvaru právě trojúhelníku. Že by náhoda?

               Mám takovou teorii, že jsme přešli po mostě zprava do leva a již tam zůstali. Přes most corpus carollum, který spojuje obě hemisféry. Stáří je stav duše. Je to trvalé zabydlení vlevo, s časem který má čísla v podobě hodin, s čísly kalorií, s číslem věku. Jaký to byl krásný čas dětství vpravo, když jsme neznali pojem čas, hodiny, kalorie a dělali jsme si, co jsme chtěli.

               To co nám chybí, nám oznamuje chuť. V poslední době máme-li na něco chuť, jsme závislí, měli bysme se jít léčit a je to špatně. Přirozená, zdravá chuť je náš lidský instinkt, který potřebujeme k přežití. Úhledně napsané jídelníčky v řádku, tabulky s kaloriemi, jsou zlaté klece, do kterých jsme lapeni.

               Prý jsme si prodloužili věk, ale já si myslím, že jsme si jen prodloužili stáří. Příroda nám to vždycky vrátí. Velkým obloukem. Díky moderní medicíně se dožíváme vyššího věku, ale na druhou stranu přibývá demence, Alzheimerova choroba, navíc čím dál víc v mladším věku. Sice se dožiju 90 let, ale posledních 50 let si nebudu pamatovat ani svoje jméno, natož věk.

               Před 20 lety jsem jela na tábor jako zdravotní sestra. Měla jsem pouze jeden problém a to bylo podání Kinedrylu při cestě autobusem. Nedávno jsem poslouchala jednu kolegyni, která vyprávěla, jak si dělala dlouho do noci dlouhé seznamy léků, inzulínů, inhalátorů. Ráno, v poledne, večer, vždy děti nastoupili do řady a hodinu podávala běžnou medikaci. A to byl "normální" tábor. Tak hlavně, že jsme si to prodloužili. Kvantita nahradila kvalitu.

               Tuhle jsem v troubě svět pekla v pekáči země brambory. Polovinu brambor jsem pouze osolila a polovinu jsem polila olejem a posypala česnekem. Samozřejmě že olej i česnek prosákl všude. Ale já jsem naservírovala pouze solené brambory a tvrdila jsem, že jsou bio, bez oleje a česneku. Přece jsem je pekla bez toho. Přijde mi to úplně stejné, když v několik let prosáklé půdě, v znečištěném vzduchu někdo tvrdí, že vypěstované brambory jsou absolutně zdravé, bio.

               Dříve bylo nezdravé víno, kafe nebo vajíčko. Dnes to vědci a lékaři doporučují. Bojím se, že se zítra probudím a vyjde vědecký článek, že je zelenina nezdravá. 

               Myslím si, že není dobré myslet jenom jednou polovinou hlavy, měli bysme pobývat v obou hemisférách. Chodit přes most a nespálit ho. 

Autor: Tamara Roubíčková | čtvrtek 11.8.2016 9:00 | karma článku: 16,88 | přečteno: 420x
  • Další články autora

Tamara Roubíčková

Proč se o duševním zdraví nesmí mluvit?

Osobně mě střelec nezajímá. Zajímá mě duševní zdraví lidí, kteří dokáží zastřelit tátu s dítětem a za necelý týden zastřelit dalšího tátu. Tentokrát svého a pak sebe. Touto kauzou se táhne jako červená niť vztah otec - dítě.

16.1.2024 v 10:43 | Karma: 18,94 | Přečteno: 483x | Diskuse| Společnost

Tamara Roubíčková

Parkování podle barvy

Asi nejsme normální, ale u nás na parkovišti parkujeme auta podle barev. Nejsme domluveni jde, nám to samo. Nikdo nemá stálé místo. A nejsme jediní. Zde jsou důkazy. Občas nám to někdo trošku zkazí...

1.9.2023 v 9:39 | Karma: 21,03 | Přečteno: 654x | Diskuse| Fotoblogy

Tamara Roubíčková

Proč jdu stále stejnou cestou a baví mě to?

Jeden čas jsem pravidelně jednou týdně chodila na procházky vždy stejnou cestou z Ládví okolo Vltavy a zpět. Mnoho lidí se mě podivně ptalo, proč stále chodím tu samou trasu. Vždy jsem něco zamumlala.

28.8.2023 v 9:26 | Karma: 11,47 | Přečteno: 209x | Diskuse| Fotoblogy

Tamara Roubíčková

Rozděl a panuj

Každá ideologie, potažmo válka, má ve své minulosti nějaké rozdělení společnosti. Sever proti Jihu, bílí proti černým, Židé proti Árijcům, apod. A je úplně jedno z jakého důvodu. Ale vždycky to byla povznášející teorie: Lepší lidé

19.11.2021 v 9:47 | Karma: 23,45 | Přečteno: 415x | Diskuse| Společnost

Tamara Roubíčková

O odcházení

Vzpomínám si, jak jsme jako malí děti blbli s tátou, prali se, házeli po sobě polštáře. Bitva gradovala, když otec najednou zařval: "A dost!" Absolutně jsme nechápali. Proč? Odpověď byla jasná. V nejlepším se má přestat.

10.11.2021 v 9:33 | Karma: 16,43 | Přečteno: 592x | Diskuse| Politika

Tamara Roubíčková

Očkovat či neočkovat, oč tu běží?

V historii žádná chřipková pandemie neskončila očkováním. Jak přišla, tak odešla. A že jich bylo několik. Přijde mi proto divné tvrdit, že zrovna tato chřipka skončí jedině tím, že se necháme očkovat.

18.6.2021 v 9:20 | Karma: 27,78 | Přečteno: 954x | Diskuse| Společnost

Tamara Roubíčková

Krysy v dírách

Když nám vláda říká, že všechna opatření dělá pro naše zdraví, tak se velmi mýlí. Kdyby to myslela dobře, nikdy by nenařizovala činnosti, které vedou k oslabení našeho organismu, který je pak náchylnější k nemocem.

16.3.2021 v 9:17 | Karma: 31,79 | Přečteno: 785x | Diskuse| Společnost

Tamara Roubíčková

Trochu ironie neuškodí

V září, při návštěvě zámku, byla první otázka kastelánky, zda by nám nevadilo, kdybychom si sundali roušky. Všichni nadšeně souhlasili. Představovala jsem si pak následně podobnou situaci.

23.10.2020 v 9:09 | Karma: 19,77 | Přečteno: 396x | Diskuse| Společnost

Tamara Roubíčková

Společně vám ty peníze dáme

Koronavirus se projevil jako lupič, co nás jednoho dne přepadl a zařval na nás: " Peníze nebo život!"

5.6.2020 v 9:41 | Karma: 25,78 | Přečteno: 653x | Diskuse| Společnost

Tamara Roubíčková

Mezi bagatelizací a panikou je tenká hranice

Ta hranice není jasně daná, nelze jí pevně ustanovit žádnou vládou, žádné jasně dané normy od WHO neexistují. Existuje jenom zdravý selský rozum. A ten mi říká, že štěstí přeje připraveným. Bezpečnost a prevence není panika.

19.3.2020 v 9:00 | Karma: 12,67 | Přečteno: 220x | Diskuse| Společnost

Tamara Roubíčková

Je důležitější to co máte na hlavě, než to co máte v hlavě

Nedávno proběhl soud o velmi nebezpečné zdravotní sestře pro společnost, protože nosí černý šátek na hlavě. Před několika málo dny se ukázalo, že nebezpečný byl pacient bez pokrývky, ale s černotou ve své hlavě.

13.12.2019 v 9:05 | Karma: 12,72 | Přečteno: 623x | Diskuse| Společnost

Tamara Roubíčková

3 důvody, proč chválím internet

Za prvé, velkou měrou přispěl k rozvoji jemné motoriky mé levé ruky. Naučila jsem se touto rukou používat lžíci, pít z hrnku apod., protože v pravé ruce mám po většinou myš.

25.10.2019 v 9:08 | Karma: 9,61 | Přečteno: 217x | Diskuse| Společnost

Tamara Roubíčková

Odešel poslední český gentleman

S Karlem Gottem odešla noblesa, humor a vkus. Byl vždy upravený, vkusně, léžerně oblečený, s jiskrným úsměvem na tváři. Až do poslední chvíle.

4.10.2019 v 9:05 | Karma: 29,81 | Přečteno: 607x | Diskuse| Společnost

Tamara Roubíčková

Toč plnej!

Tak tuhle větu jsem mockrát slyšela jako řidička od svých spolujezdců. Dlouho jsem nevěděla, co to znamená, a bála jsem se zeptat. Je zajímavé, že tito spolujezdci byli vždy a pouze muži.

26.4.2019 v 9:05 | Karma: 11,37 | Přečteno: 342x | Diskuse| Společnost

Tamara Roubíčková

Městský úřad chtěl informace o mých sousedech

Pokud si někdo myslí, že praktiky minulého komunistického režimu již skončily, tak se velmi mýlí. Nedávno si mne městský úřad předvolal, abych nabonzovala svého souseda.

1.3.2019 v 9:16 | Karma: 39,00 | Přečteno: 2294x | Diskuse| Společnost

Tamara Roubíčková

Zneužití dítěte ve svůj vlastní prospěch se trestá

Případ, kdy Babiš uklidil svého syna, mi připomíná podobnou situaci, která se stala v rodině Kennedyů. Rosemary Kennedyová vůbec nezapadala do vlivné bohaté rodiny usilující o post prezidenta.

16.11.2018 v 9:00 | Karma: 22,12 | Přečteno: 727x | Diskuse| Politika

Tamara Roubíčková

Dvě půlky

Dělíme-li svět na dvě poloviny, západní a východní, náš stát leží mezi nimi. Mezi dvěma půlkami. Zní mi to velmi pejorativně. Tak jinak.

14.9.2018 v 9:01 | Karma: 22,95 | Přečteno: 596x | Diskuse| Společnost

Tamara Roubíčková

Sorry jako, ale bez tebe

"Nemysli si, že jsi vyhrál. Sorry jako, ale my s tebou pracovat nebudeme. Jen nám dej vedoucí funkce a práci vlády si nech".

2.11.2017 v 9:01 | Karma: 45,30 | Přečteno: 8718x | Diskuse| Politika

Tamara Roubíčková

Hon na Babiše

Nemůžu si pomoci, ale paradoxně nahrávka s novinářem dokazuje, že Babiš vlastně žádnou moc nemá, jak by se tehdy na majitele novin slušelo.

8.9.2017 v 9:00 | Karma: 47,34 | Přečteno: 10708x | Diskuse| Politika

Tamara Roubíčková

Dívejte se za jízdy ven

"Kdy už tam budem?" Je to nuda. Takové jsou nářky. Nejen dětí. I dospělých, cestují-li 3 hodiny ve vlaku. Cestovat je nuda? Hrát si na zikmunda a hanzelku je dnes in. Jde o to, tam být. A čím dále, tím lépe.

1.8.2017 v 9:00 | Karma: 16,53 | Přečteno: 480x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 35
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1320x
Ta, která se ptá, proč věci jsou tak jak jsou.

Seznam rubrik