Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nebylo mu pomoci?

Hledáme příčinu. Jako první nás napadne držení zbraní. Když chce někdo zabíjet, zbraň si vždycky sežene. Příčina je někde výš. V hlavě. Mozek je ten kdo dává, nebo nedává povely ke střelbě. Nad tím je motivace. A tou je bolest. Volání o pomoc. Ze začátku je tiché, potom sílí. Pak zařve.                Chyba je v systému. Tento důvod zní spíše jako výmluva. Je to obecné vyjádření.  A nikoho moc nenadchne. Chceme razantní řešení. Teď a hned. Tak rychlý a jasný jako byla střelba v Uherském Brodě. Jasný důvod. Ale tentokrát si myslím, že je to pravda. Chyba je v systému léčby nešťastných lidí. 

Měla jsem v rodině blízkého člověka, který onemocněl schizofrenií. Záměrně píšu v minulém čase. Není mezi námi. Několikrát jsem ho navštívila v psychiatrické léčebně. Už jenom když jsem vstoupila za plot, ucítila jsem atmosféru, z který jsem měla já sama depku. Paradoxní je, že nejvíc jsem očekávala divný pacienty, kteří po mě skočí. Když jsem přišla poprvé a hledala svého blízkého, ostatní spolupacienti byli velmi zdvořilí a komunikovali zcela normálně. Na uzavřeném oddělení. Samotný vzhled pokojů mi naháněl hrůzu. Na chodbě v rohu byla pověšená panenka zamotaná v síti.

               Profesionálně se s psychiatry setkávám ve své práci a musím někdy souhlasit, ač je to černý humor, že na vtipu: „Čím se liší psychiatr od pacienta? Tím, že má klíče!“, je něco pravdy. Je to nezáviděníhodná práce, velmi nedoceněná a psychicky degenerující. Osobně, poslouchat každý den 8 hodin, a každou hodinu jiného člověka, jak pláče nad světem, jak na mě nakládá to svoje kolečko hnoje, asi bych to taky nedávala.

               Vzpomínám si na hodiny psychologie ve škole, kde nás psychiatr učil, co je to vlastně „normální“. Že je to velice široký pojem. Nedají se určit hranice. Upřímně mne nepřijde normální nikdo, včetně mě. Ale určité hranice přece jen existují. A že je něco přes čáru musí být evidentní. To že člověk jednoho dne vstane a během cca 10 minut zabije 8 lidí, čistými smrtelnými ranami na místě dvěma pistolkami, že by mu to mohl závidět cvičený americký sniper s kulometem, tak ať mi nikdo netvrdí, že příznaky nebyly zjevné.

Bohužel neznám psychologické testy. Někdy mi přijde toto slovo tak neprůstřelné, až je mi to podezřelé. Zajímalo by mě, zda má psychologické testy ten, kdo je u žadatelú schvaluje. Zřejmě nebudou nic moc, nějak mi přijde, že se míjejí účinkem. Dnes projít těmito testy není zřejmě nic náročného. Když se dá obelstít detektor lži. Jsou tak známé, že klient ví, na co si dát pozor? Dají se získat zneužitelným způsobem?  Jsou aktualizovány?

               Nezměníme vzhled psychiatrických léčeben, nejsou peníze, ale můžeme změnit systém. Proč je nařízená léčba jen odsouzeným lidem? Sousedské vztahy je jedna velká kapitola. Ale jsou spory malé, větší, velké a neúnosné. Jasně zavolá se policie, sepíše se protokol, napomene se a nashledanou. Až dojde ke zločinu, až budeme mít pádné důvody, jako je třeba mrtvola teprve můžem začít jednat. Policie by měla vyhodnotit závažnost situace. Je to opakovaně? Stupňuje se to? Proč ale nenařídit v tomto případě  psychologa? Volat psychologa k obětem zločinu je už trochu pozdě.

               Dnes se nařizuje psychiatrická léčba pouze odsouzeným lidem. Jinak si jí člověk vyhledává sám. Ale nejhorší na duševních chorobách, je to, že si nemocný ve většině případů myslí, že je zcela zdráv. To je vlastní zkušenost z rodiny. Když dneska umíme nařídit jakoukoliv finanční pokutu v jakékoliv výši a tvrdě ji vymáhat, proč se tak zdráháme nařídit psychiatrickou léčbu, když to ohrožuje životy nevinných lidí a příště třeba i nás?

               Navíc to není trest, ale pomoc nešťastnému člověku. Dovolím si tvrdit, že střelec byl svým zbůsobem taky oběť. Oběť doby, oběť psychicky nemocné manželky. Trpěla schizofrenií. Stejnou nemocí jako vražedkyně ze Žďáru nad Sázavou. Protože se mi tato nemoc vyskytla v rodině, přečetla jsem o této nemoci docela hodně knih. A můžu říci, že o této chorobě nevím o nic víc. Několikrát jsem si přečetla, že je to velmi těžká nemoc, neprobádaná, léčba je velmi individuální, zdlouhavá a suma sumárum, málokterý lékař vlastně pořádně neví proč vzniká, jak ji definovat apod. Dnes už skoro umíme vytvořit, či dosti poopravit člověka, ale léčit jeho nemocnou duši je čím dál náročnější. Mluví za to samy statistiky, počet onemocnění se zvyšuje, agresivita schizofreniků je brutálnější.

               Myslím, že by se obor psychiatrie jako takový měl změnit. Z opuštěných uzavřených areálů s uzavřenými lidmi v klecích by měl vejít do ulic. Změnit se v moderní obor léčby nešťastné lidské duše.

              

 

               

Autor: Tamara Roubíčková | pátek 6.3.2015 9:00 | karma článku: 12,75 | přečteno: 656x
  • Další články autora

Tamara Roubíčková

Proč se o duševním zdraví nesmí mluvit?

Osobně mě střelec nezajímá. Zajímá mě duševní zdraví lidí, kteří dokáží zastřelit tátu s dítětem a za necelý týden zastřelit dalšího tátu. Tentokrát svého a pak sebe. Touto kauzou se táhne jako červená niť vztah otec - dítě.

16.1.2024 v 10:43 | Karma: 18,94 | Přečteno: 487x | Diskuse| Společnost

Tamara Roubíčková

Parkování podle barvy

Asi nejsme normální, ale u nás na parkovišti parkujeme auta podle barev. Nejsme domluveni jde, nám to samo. Nikdo nemá stálé místo. A nejsme jediní. Zde jsou důkazy. Občas nám to někdo trošku zkazí...

1.9.2023 v 9:39 | Karma: 21,04 | Přečteno: 656x | Diskuse| Fotoblogy

Tamara Roubíčková

Proč jdu stále stejnou cestou a baví mě to?

Jeden čas jsem pravidelně jednou týdně chodila na procházky vždy stejnou cestou z Ládví okolo Vltavy a zpět. Mnoho lidí se mě podivně ptalo, proč stále chodím tu samou trasu. Vždy jsem něco zamumlala.

28.8.2023 v 9:26 | Karma: 11,47 | Přečteno: 212x | Diskuse| Fotoblogy

Tamara Roubíčková

Rozděl a panuj

Každá ideologie, potažmo válka, má ve své minulosti nějaké rozdělení společnosti. Sever proti Jihu, bílí proti černým, Židé proti Árijcům, apod. A je úplně jedno z jakého důvodu. Ale vždycky to byla povznášející teorie: Lepší lidé

19.11.2021 v 9:47 | Karma: 23,45 | Přečteno: 418x | Diskuse| Společnost

Tamara Roubíčková

O odcházení

Vzpomínám si, jak jsme jako malí děti blbli s tátou, prali se, házeli po sobě polštáře. Bitva gradovala, když otec najednou zařval: "A dost!" Absolutně jsme nechápali. Proč? Odpověď byla jasná. V nejlepším se má přestat.

10.11.2021 v 9:33 | Karma: 16,43 | Přečteno: 594x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Ruské vojsko dobylo další ves, hlásí Moskva. Padnout měla Novobachmutivka

28. dubna 2024  14:27

Sledujeme online Ruská vojska dobyla další vesnici v Doněcké oblasti na východě Ukrajiny, Novobachmutivku, uvedlo v...

TOP 09 má na ministra pro vědu a výzkum čtyři kandidáty, řekl Válek

28. dubna 2024  12:58,  aktualizováno  14:25

Na ministra pro vědu a výzkum má TOP 09 podle místopředsedy strany a ministra zdravotnictví...

V Rakousku zemřel český turista, měl nehodu při jízdě na kajaku

28. dubna 2024  14:15

Při sobotní nehodě na kajaku nedaleko rakouské obce Scheffau zemřel 36letý Čech, uvedla rakouská...

V Ostravě se střetl motorkář s dvěma vozidly, zraněním na místě podlehl

28. dubna 2024  11:15,  aktualizováno  13:29

V Ostravě na ulici Rudná poblíž křižovatky s ulicí Vratimovskou se střetl motorkář s dvěma vozidly....

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 35
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1320x
Ta, která se ptá, proč věci jsou tak jak jsou.

Seznam rubrik